Adventure Touring Malaysia

Adventure Touring Malaysia
ATM
Home » » Solo ride himalaya Azman Ali siri 20

Solo ride himalaya Azman Ali siri 20

Siri 20 soloride Himalaya
(Zojila pass )

Ketika berborak dengan tokey restoren  tu aku tanya lah juga ada tak masjid atau surau yang memerlukan bantuan jadi dia cerita ada depa dok penaik surau sebiji area kampung dia dekat-dekat situ. Kebetulan ada bajet lebih sikit jadi aku sumbanglah sikit saham akhirat aku kat situ.

Rasa aku kedai dia top la kat area tu sebab sepanjang aku lepak tak putus-putus orang datang beli roti. Tapi yang bestnya depa tak ada beg plastik atau balut paper macam kita. Just pegang macam tu saja😃.. siap letak atas meja macam tu ja masa bayar duit,ishh tak kotor ka.?%&. Teringat aku masa kerja di Paris dulu. .roti france yang panjang depa tu main selit celah kitiak masa atas tren sambil baca paper..pastu ngap dan sambung baca paper...ishh agak janggal bagi orang kampung macam aku ni.

Sebelum blah aku sempat bersalaman dengan dia dan inspector sahab yang masih buat roadblock kat situ.  Aku kata tahun depan aku datang lagi bawa bini aku InshaAllah, dia membalas dengan senyuman dan thumbup. Masuk gear dan bye2 Drass. Lembah Drass ini juga dikenali sebagai "The gateway of Ladakh ". Berketinggian 10,990 kaki dan ia menjadi pintu gerbang pada pecinta bumi Ladakh.

Seterusnya aku memasuki laluan offroad menghala zojila pass, kawasan ini dikatakan antara jalan paling bahaya di dunia.. amboii semua main donia2 saja. Kalau google ia dalam 10 list most dangerous route in the world. Sini tengah-tengah gunung pun jalan jem sebabnya sesetengah tempat cuma ada satu lorong sahaja maka salah satu arah kena beratur. Kebanyakan kenderaan yang beratur adalah lori sebab depa ada buat jalan khas untuk lori. Bila aku berhenti dan perhati betul-betul baru aku faham, laluan kenderaan berat ini tidak terlalu curam tapi jauh sikit la. Disini tak ada pokok yang lindung jadi kalau kita berhenti tepi gunung kita boleh tengok dari jauh pergerakan kenderaan dan kat mana yang jem.

Nak berhenti cas sebatang lighter pulak hilang jadi aku cari kat mana ada orang berhenti . Kebetulan  aku nampak ada 3 orang bikers berehat yang  kesemuanya bawa honda cg aku pun berhenti buat buat tanya padahal nak pinjam lighter. Mereka pandang aku semacam masa aku tegur, nampak depa tak selesa.. eh apasal depa ni. Are you from malaysia? Yes how do you know. . Your flag.  Sembang pi sembang mai rupanya depa orang Israel. .patutlah. Depa macam pelik tengok aku baik sangat.. haa tu la tengok sangat berita dok bohong  hampa pasai orang malaysia. Aku ok ja.. depa bayang orang kita jumpa yahudi patut bunuh rasanya 😃.

Lama kelamaan makin rancak menyembang kiranya surya 2 batang gak la kat situ. Sebelum beredar aku berselfie dulu tanda kenangan dan aku kata mai la bejalan di malaysia pulak. Sorry we are not allowed to enter malaysia. Takpalah aku wakil bagi malaysia kalau hang nak tau macam ni lah orang malaysia. .tarak sombong punya kbye. Tak jauh jalan nak terkencing pulak yalah kan sejuk.. cari port baik punya untuk laksanakan hajat tiba-tiba ada pula geng nak tumpang sekaki..hmm. Setelah menyapa baru tahu dia dari tamil nadu, mereka couple rider kedua duanya bawa Bajaj 200 tapi yang sorang lagi masih dibelakang. Dah alang-alang menunggu aku minta tolong dia ambil gambar dari jauh.. takut juga dia pelari henpon aku, tapi naluri aku selalu tepat dia orang baik baik saja.

Melalui jalan offroad ni memang berdebu sangat hinggakan dinding ais yang masih belum cair pun dah tak ada warna ais. Saiznya sangat besar dan masih bertahan walaupun musim panas . Akhirnya aku bertemu post enterance zojila pass. Inspector sahab kat situ tak puas hati ke tak faham tak tahulah permit dah tunjuk tapi masih tak cukup Last bila aku tunjuk surat kebenaran yang dibuat di Delhi baru dia lepas. Lupa aku nak cerita sebenarnya aku ada buat surat pelepasan yang ditandatangan oleh pegawai kerajaan yang menyatakan butir butir aku semasa riding di India ni. Surat tu berharga 1000 rupee, kalau hampa pi dengan guide rasa tak perlu. Surat ni pun incase kalau ada apa2 yang mencurigakan baru tunjuk.

Selepas post kawalan tu ada kawasan riadah untuk bermain salji. Disini tinggalan aisnya masih banyak dan tinggi rasa aku saiznya lebih sikit dari lata Iskandar Cameron siap ada gua ais yang muat bas dalam tu. Kena hati-hati kat sini ada saja yang nak pow nanti, untuk naik papan luncur bodoh tu anda akan dikenakan cas lebih kurang rm90 duit kita, so aku tawar sampai rm50. Dah tak pernah rasa cuba juga lah, lagipun mereka tu semua orang islam. Semasa lepak dengan mereka, tak habis2 mereka pujuk suruh beli itu ini.. suruh ambil gambar rm40 guna dslr.. aku tak layan semua tu..kesian memang kesian tapi aku kena jaga bajet aku sebab masih jauh perjalanan.

Bersambung
Siri 21
( lokasi filem salman khan)

0 comments:

Catat Ulasan