Adventure Touring Malaysia

ATM
Home » » RIDE SOLO BERKAPCHAI LAOS -THAI(PART 6 - DAY 2/TREN)

RIDE SOLO BERKAPCHAI LAOS -THAI(PART 6 - DAY 2/TREN)

14HB.SEPT 2015
HUALAMPONG RAILWAY STATION /BANGKOK  KE NONG KHAI

Tren yg saya naiki tiba di HRSB sekitar jam 11.30 am,tersasar dari waktu yg dijangka..itu pekara biasa bagi ygt biasa menggunakan  pengangkutan darat.
Sebagai orang baru yg buat pertama kali menggunakan perkhidmatan tren,perasaan kekok dan terpingga - pingga tentu ada dalam diri,lebih2 lagi ini kali pertama saya tiba di Bandar Besar Ibukota Bangkok.

Nasib baik  lakaran peta utk pergerakan dalam kawasan HRSB  telah diberi oleh Abg Aziz PG kepada saya melalui wasap semalam,begitu juga panduan apa yg perlu saya lakukan di HRSB.
Perkara Pertama yg saya lakukan ialah.
- membooking tiket tren utk ke Nong Khai pada malam tersebut juga.
  ticket kelas 2/lower beth/aircon - RM76/760THB..bertolak jam 8.00pm dan dijangka tiba pada
  6.45 am besok pagi nya
-Setelah mendapat tiket  tren saya terus ke bahg.penghantaran barang yg terletak dibahagian  paling  tepi utk menguruskan  penghantaran motor saya ke Nong Khai.

- oleh kerana  masa menunggu lebih kurang 7 jam lagi,saya mengambil keputusan utk menyewa  di sebuah Hotel bajet yg terletak berdekatan dgn HRSB..dapat la saya berehat,mandi serta solat  didalam bilik tersebut dgn selesa,kadar sewa pun murah hanya RM28..tp sendiri mau ingatla  bukan mcm bilik 280 punya la.
-Saya juga mengambil kesempatan selama 2 jam utk bersiar-siar di sekitar Bangkok dengan  menaiki taxi motor dengan charge RM40..blasah je,tp yg tak bestnya dibawanya melawat  semuanya kawasan pagoda..aduh serba salah dibuatnya...apa boleh buat ikut je laa!

-Kebetulan berdekatan dgn hotel bajet tersebut,terdapat sebuah kedai makan muslim.jadi mudah  la utk teman menikmati makan tengah hari..saya juga telah menempah 2 pek nasi berlauk yg  diasingkan sebagai bekalan utk perjalanan malam nanti

Jam 7.30mlm saya terus ke HRSB untuk memulakan perjalanan dgn tren malam ke Nong Khai.

Dalam tren..saya tunaikan solat jamak takhir dan kemudian tiduq dan tiduq sehinggala ke waktu subuhnya pulak.
Tren ini tiba di Nong Khai Railway Station sekitar 8.00am

1. Kalau guna versi Laptop gambar boleh tulis caption. Nanti saya tunjuk.