Adventure Touring Malaysia

Adventure Touring Malaysia
ATM
Home » » Ride Kapcai Semelaya Vol1

Ride Kapcai Semelaya Vol1

Malaysia Adventure Touring vol 1

Rider Kapcai Solo

Wave 125 1st model tahun 2005 dan sudah digunapakai hampir 10 tahun
Moto ulang alik kerja 60km setiap hari dan dalam keadaan yg baik serta sedikit leaking minyak hitam pada gasket valve dan juga sudah makan minyak hitam...

Pada Sept 2014 sebulan sebelum touring sy buat top overhaoul tukar piston ring tayar dan beberapa barangan pada kapcai ini utk pastikan ianya tidak bermasalah pd masa ride itu.

Pada 9 oct 2014 jam 530am sy memulakan pengembaraan kapcai yang dah lebih 20 tahun tak buat long journey dgn moto ber cc kecil..
Dari P.gudang ke mersing  dengan hanya satu isian penuh petrol ron 95 berkapasiti 3.7liters@ Rm8 berbaloi sungguh sejauh 120km mengambil masa 1jam30minit pada kadar kelajuan 100kmj..
Struktur jalanraya Kota Tinggi Mersing agak bahaya ,byk bump dan juga sunyi lebijlagi dikwsn Jamaluang...jika waktu malam kalau boleh elakkan melalui jalan ini kpd yg tidak biasa...binatang buas byk dan juga kebarangkalian rompakan mungkin berlaku..
Jika siang hari view jalanraya cantik liku liku dan byk lagoon....
Selesai shj isian di petrol pump shell mersing saya meneruskan perjalanan ke arah Endau dan singgah beli sarapan di tepi jalan sebelum Leban Condong @ port bikers jalan² cari makan udang galah ...mantap bangat
Isian penuh di Mersing bertahan melepasi Nenasi di kwsn tepib laut yg tiada penghuni...tapi tiada
masalah sbb sy bawa minyak spare..ada juga motor yg berhenti nak hulurkan pertolongan ....

Smbung ride melayan route tepi laut dgn panorama pantai dgn angin sepoi hingga ke Pekan pahang....
Singgah di Petronas Pekan utk isian penuh tangki dan botol 5 ltr spare..
Target makan tengahri di Kuantan dan sekitarnya...
Kayuhan seterusnya sehingga 12 tegahari di jalan Gambang menghala Kuantan dan singgah di gerai makan tepi jalan shj bagi mengisi perut pulak..
Xpedesi diteruskan ke destinasi seterusnya..
Memilih laluan baru hiway Kuantan ke K.terangganu.
Hiway cantik dan masih belum buka sepenuhnya
Nak cepat sampai ke Rantau Panjang sebelum malam dan inilah hiway yg patut sy lalu...layan gmbar dan solat di Bandar Al Muktafi Billah Shah..
TBC......

0 comments:

Catat Ulasan